Mogen we baby's beïnvloeden?






Hoe succesvol neuromarketing in het tabaksvoorbeeld ook lijkt, toch zijn er ook enkele tegengeluiden en kanttekeningen. De bovenstaande onderzoeken waren namelijk nog relatief eenvoudige manieren om neurowetenschappen toe te passen binnen de marketing. 

Echter, zijn er natuurlijk meerdere mogelijkheden en hebben we op dit moment geen zicht op hoe dit zich in de toekomst zal ontwikkelen. Zo kunnen we nu al, door dieper te graven in het menselijk brein en door de diepste emoties aan de oppervlakte te krijgen, belangrijke inzichten gebruiken. Dit gaat nu al zo ver dat zelfs ongeborenbaby’s een voorkeur opgelegd kan worden.

Een voorbeeld hiervan is een nationaal koffiemerk in Filipijnen. Zij hebben gedurende
een bepaalde periode zwangere vrouwen gratis snoepjes aangeboden met de smaak van hun nieuwste koffie. Na een aantal jaar bleek dat kinderen van vrouwen die deze snoepjes regelmatig aten, een 50% grotere voorkeur hadden voor koffie (en met name van dát specifieke merk) dan kinderen van vrouwen die deze snoepjes niet gegeten hadden. Op deze manier zijn zij het derde grootste merk van de Filipijnen geworden en werden ongeboren baby’s eigenlijk onbewust beïnvloed. Maar, mag dat zomaar?