Functional magnetic Resonance Imaging & Elektro Encefalo Grafie





EEG& fMRI

Om meer duidelijkheid te verschaffen in hoe neuromarketing in zijn werk gaat, ga ik vandaag dieper in op de technieken die worden toegepast. Heel schools, maar wel nodig om inzichten te krijgen in het gebied van neuromarketing.

Neuromarketing wordt momenteel op twee verschillende onderzoeksmanieren toegepast.De eerste, meest gebruikte manier is EEG (Elektro Encefalo Grafie). Deze methode meet elektrische activiteit in de hersenen door middel van een zogenoemde badmuts met elektroden. Zodra een proefpersoon reageert op bijvoorbeeld een reclame, reageren de elektroden bij een bepaald hersendeel. Daaruit valt dan te lezen, welk gebied op dat moment actief is.

De tweede manier is betrouwbaarder, maar ook duurder en niet transportabel, namelijk
de fMRI (Functional Magnetic Resonance Imaging). Deze methode meet de hoeveelheid
zuurstof in de hersenen. De proefpersoon ligt in een lange, smalle buis omringt door sterke magneten. Indien een deel van de hersenen geprikkeld wordt door een stimulus, vereist dit zuurstof. Hoe actiever een hersendeel, hoe meer zuurstof dit deel vereist. Magneten meten
deze verandering van de hoeveelheid zuurstof in de hersenen. Op die manier is zichtbaar welke hersendelen actief zijn, of wordenreclamecampagne lichten bepaalde elektroden in de hersenen op, waardoor wetenschappers kunnen zien welk gedeelte van de hersenen wordt geactiveerd.

Wist jij hoe neuromarketing in zijn werk ging?